Czy czujesz się bezpieczniej na drogach Warmii i Mazur, w rok po zmianie przepisów?
Minął rok od wprowadzenia zmian w przepisach ruchu drogowego. Jak wygląda sytuacja na drogach regionu? Czy kierowcy wzięli sobie do serca nowe uregulowania? Czy jest bezpieczniej?
18 maja 2015 roku weszła w życie nowelizacja przepisów, która zaostrzyła kary dla nietrzeźwych kierowców, a także tych, którzy przekraczają prędkość w obszarze zabudowanym. Jakie wnioski można wyciągnąć po roku od wprowadzenia w życie tych przepisów?
Średnio dwa przypadki dziennie kierowców jadących ponad 100 km/h na godzinę!
Od chwili wejścia w życie nowych przepisów – tj. od 18 maja 2015 roku do 16 maja 2016 roku policjanci zatrzymali 788 praw jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym. W tym samym okresie policjanci przekazali starostom ponad 30 informacji o ujawnieniu faktu kierowania pojazdem w 3-miesięcznym okresie, na jaki zatrzymano prawo jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h. Odnotowano dwa przypadki kierowania pojazdem w wydłużonym 6-miesięcznym okresie zatrzymania prawa jazdy.
Mł. insp. Robert Zalewski Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie: Blisko 800 przypadków zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym w ciągu roku to dużo. Obrazowo rzecz ujmując, każdego dnia średnio 2 kierowcom dziennie zatrzymywano uprawnienia, kiedy pędzili w obszarze zabudowanym ponad 100 km/h.
Cofnięte uprawnienia do kierowania lub brak uprawnień.
W 2015 roku pojawił się także nowy zapis w Kodeksie Karnym – artykuł 180a. Zgodnie z nim kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu, prowadzi pojazd mechaniczny, nie stosując się do decyzji właściwego organu o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Od wejścia w życie nowych przepisów do 16 maja 2016 roku policjanci drogówki ujawnili 332 kierowców, którzy mimo cofnięcia im uprawnień w drodze decyzji administracyjnej kierowali pojazdem, a tym samym popełnili przestępstwo.
Podinsp. Mariusz Tański – radca Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie zwraca uwagę na artykuł 94 kodeksu wykroczeń: Kodeks wykroczeń w artykule 94 stanowi: Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze grzywny(..)
Zgodnie z par. 3 wyżej cytowanego przepisu: „W razie popełnienia wykroczenia, o którym mowa w § 1, można orzec zakaz prowadzenia pojazdów” Kierowcy, którzy nie posiadają prawa jazdy, lub kierując pojazdem nie posiadając wymaganej kategorii, a mimo to wsiadają za kierownicę bardzo często myślą, że ryzykują otrzymaniem mandatu w wysokości do 500 złotych – mówi policjant – tymczasem zgodnie z przepisami policjant może odstąpić od nałożenia mandatu i skierować wniosek do sądu o ukaranie i orzeczenie środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów.
Od 18 maja 2015 roku do 16 maja 2016 roku policjanci skierowali ponad 270 takich wniosków. W przypadku, gdy sąd orzeknie taki środek, a kierowca zostanie zatrzymany do kontroli będzie odpowiadał już nie z kodeksu wykroczeń, ale za popełnienie przestępstwa określonego w art. 244 kodeksu karnego: „Kto nie stosuje się do orzeczonego przez sąd zakazu (…) prowadzenia pojazdów(…) podlega karze pozbawienia wolności do lat 3”.
Mniej wypadków, zabitych i rannych. Bezpieczniej w obszarze zabudowanym
W 2015 roku na drogach naszego regionu doszło do 1535 wypadków drogowych. To o 113 mniej niż w 2014 roku. W wypadkach 140 osób poniosło śmierć, a 1869 zostało rannych. Policjanci ujawnili także 4246 kierujących pod wpływem alkoholu. To o blisko 1300 mniej niż w 2014 roku. Również po czterech pierwszych miesiącach 2016 roku tendencja spadkowa pozostała utrzymana.
W porównaniu do analogicznego okresu 2015 roku na warmińsko – mazurskich drogach zdarzyło się o ponad 50 mniej wypadków drogowych, odnotowano mniej ofiar śmiertelnych oraz rannych. Spadła także liczba kierowców pod wpływem alkoholu – o ponad 140. Bez wątpienia wprowadzenie nowych, surowszych przepisów miało na to wpływ. Kierowcy zrozumieli, jak dolegliwe i wręcz natychmiastowe skutki może nieść ze sobą łamanie przepisów.
Głównym założeniem wprowadzenia przepisu dotyczącego przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym była poprawa bezpieczeństwa pieszych, którzy właśnie w obszarze zabudowanym mają prawo czuć się bezpiecznie.
Co ważne – w 2015 roku doszło do 849 wypadków w obszarze zabudowanym – to o 40 mniej niż w 2014 roku. Ponadto spadła o prawie połowę liczba zabitych w tych wypadkach – z blisko 50 do 26. W 2015 roku odnotowano 303 wypadki z udziałem osób pieszych – to o 60 mniej niż w 2014 roku. W tych wypadkach 30 osób poniosło śmierć (mniej o 14), a 294 zostało rannych (mniej o 41) – powiedział mł. insp. Robert Zalewski.
Na coraz wyższy poziom bezpieczeństwa na warmińsko – mazurskich drogach składają się oprócz dobrych uregulowań prawnych czy coraz większej świadomości kierowców, także intensywne i skuteczne działania policjantów ruchu drogowego.
Powyższy tekst zamieszczam, ponieważ uważam, że promowanie wszystkiego, co służy poprawie bezpieczeństwa na naszych drogach, jest obowiązkiem każdego medium. Upublicznianie przerażających statystyk, ma skłonić każdego kierowcę, do refleksji i skorygowania swojej postawy za kierownicą.
Czy czujesz się bezpieczniej na drogach Warmii i Mazur, w rok od zmiany przepisów? Dla mnie informacja, że znów 140 osób – spośród nas – zginęło w wypadkach w ciągu roku jest… szokująca! To jedna dosyć duża wieś!
A w Szwecji ponoć postawili sobie za cel, że w ciągu roku, na ich drogach ma zginąć 0 osób! Wierzę, że to im się w końcu uda. Natomiast ja z pewnością nie dożyję czasów, aby na Warmii i Mazurach – w ciągu roku zginęło maksymalnie 10 osób. Niestety, żadne kary nie zniwelują naszej… ułańskiej fantazji! Szerokiej drogi i szczęśliwych powrotów do bazy i do domu!