Saturday, December 7, 2024
PolicjaŻycie Olsztyna

Czy czujesz się bezpieczniej na drogach Warmii i Mazur, w rok po zmianie przepisów?

Minął rok od wprowadzenia zmian w przepisach ruchu drogowego. Jak wygląda sytuacja na drogach regionu? Czy kierowcy wzięli sobie do serca nowe uregulowania? Czy jest bezpieczniej?

18 maja 2015 roku weszła w życie nowelizacja przepisów, która zaostrzyła kary dla nietrzeźwych kierowców, a także tych, którzy przekraczają prędkość w obszarze zabudowanym. Jakie wnioski można wyciągnąć po roku od wprowadzenia w życie tych przepisów?

Średnio dwa przypadki dziennie kierowców jadących ponad 100 km/h na godzinę!

Od  chwili wejścia w życie nowych przepisów – tj. od 18 maja 2015 roku do 16 maja 2016 roku  policjanci zatrzymali  788 praw jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym. W tym samym okresie policjanci przekazali starostom ponad 30 informacji o ujawnieniu faktu kierowania pojazdem w 3-miesięcznym okresie, na jaki  zatrzymano prawo jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h. Odnotowano dwa przypadki kierowania pojazdem w wydłużonym 6-miesięcznym okresie  zatrzymania prawa jazdy.

Mł. insp. Robert Zalewski Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie: Blisko 800 przypadków zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym w ciągu roku to dużo.  Obrazowo rzecz ujmując, każdego dnia  średnio  2 kierowcom dziennie zatrzymywano  uprawnienia, kiedy pędzili w obszarze zabudowanym  ponad 100 km/h.

Cofnięte uprawnienia do kierowania lub brak uprawnień.

W 2015 roku pojawił się także nowy zapis w Kodeksie Karnym – artykuł 180a. Zgodnie z nim kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu, prowadzi pojazd mechaniczny, nie stosując się do decyzji właściwego organu o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.  Od wejścia w życie nowych przepisów  do 16 maja 2016 roku policjanci drogówki ujawnili  332  kierowców, którzy  mimo cofnięcia im uprawnień w drodze decyzji administracyjnej kierowali pojazdem, a tym samym popełnili przestępstwo.

Podinsp. Mariusz Tański – radca Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie zwraca uwagę na artykuł 94 kodeksu wykroczeń: Kodeks wykroczeń w artykule 94 stanowi: Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze grzywny(..)

Zgodnie z par. 3 wyżej cytowanego przepisu: „W razie popełnienia wykroczenia, o którym mowa w § 1, można orzec zakaz prowadzenia pojazdów” Kierowcy, którzy nie posiadają prawa jazdy,  lub kierując pojazdem nie posiadając wymaganej  kategorii, a mimo to wsiadają za kierownicę bardzo często myślą, że ryzykują  otrzymaniem mandatu w wysokości do 500 złotych – mówi policjant – tymczasem  zgodnie z przepisami policjant może odstąpić od nałożenia mandatu i skierować wniosek do sądu o ukaranie i orzeczenie środka karnego w postaci zakazu prowadzenia pojazdów.

Od 18 maja 2015 roku do 16 maja 2016 roku policjanci skierowali ponad 270 takich wniosków. W przypadku, gdy sąd orzeknie taki środek, a kierowca zostanie zatrzymany do kontroli  będzie odpowiadał już nie z kodeksu wykroczeń, ale za popełnienie przestępstwa określonego w art. 244 kodeksu karnego: „Kto nie stosuje się do orzeczonego przez sąd zakazu (…) prowadzenia pojazdów(…) podlega karze pozbawienia wolności do lat 3”.

Mniej wypadków, zabitych i rannych. Bezpieczniej w obszarze zabudowanym

W 2015 roku na drogach naszego regionu doszło do 1535 wypadków drogowych. To o 113 mniej niż w 2014 roku. W wypadkach 140 osób poniosło śmierć, a 1869 zostało rannych. Policjanci ujawnili także 4246 kierujących pod wpływem alkoholu. To o  blisko 1300 mniej niż w 2014 roku. Również po czterech pierwszych miesiącach 2016 roku tendencja spadkowa pozostała utrzymana.

W porównaniu do analogicznego okresu 2015 roku na warmińsko – mazurskich drogach zdarzyło się o ponad 50 mniej wypadków drogowych, odnotowano mniej ofiar śmiertelnych oraz rannych. Spadła także liczba kierowców pod wpływem alkoholu – o ponad 140. Bez wątpienia wprowadzenie nowych, surowszych przepisów  miało na to wpływ. Kierowcy zrozumieli, jak dolegliwe i wręcz natychmiastowe skutki może nieść ze sobą łamanie przepisów.

Głównym założeniem wprowadzenia przepisu dotyczącego przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym była poprawa bezpieczeństwa pieszych, którzy właśnie w obszarze zabudowanym mają prawo czuć się bezpiecznie.

Co ważne – w 2015 roku doszło do 849 wypadków w obszarze zabudowanym – to o 40 mniej niż w 2014 roku. Ponadto  spadła o prawie połowę liczba zabitych w tych wypadkach –  z blisko 50 do 26.  W 2015 roku odnotowano 303 wypadki z udziałem osób pieszych – to o 60 mniej niż w 2014 roku. W tych  wypadkach 30 osób poniosło śmierć (mniej o 14), a 294 zostało rannych (mniej o 41) – powiedział mł. insp. Robert Zalewski.

Na coraz wyższy poziom bezpieczeństwa na warmińsko – mazurskich drogach składają się oprócz dobrych uregulowań prawnych czy coraz większej świadomości kierowców, także intensywne i skuteczne działania policjantów ruchu drogowego.

mk/in

Powyższy tekst zamieszczam, ponieważ uważam, że promowanie wszystkiego, co służy poprawie bezpieczeństwa na naszych drogach, jest obowiązkiem każdego medium. Upublicznianie przerażających statystyk, ma skłonić każdego kierowcę, do refleksji i skorygowania swojej postawy za kierownicą.

Czy czujesz się bezpieczniej na drogach Warmii i Mazur, w rok od zmiany przepisów? Dla mnie informacja, że znów 140 osób – spośród nas – zginęło w wypadkach w ciągu roku jest… szokująca! To jedna dosyć duża wieś!

A w Szwecji ponoć postawili sobie za cel, że w ciągu roku, na ich drogach ma zginąć 0 osób! Wierzę, że to im się w końcu uda. Natomiast ja z pewnością nie dożyję czasów, aby na Warmii i Mazurach – w ciągu roku zginęło maksymalnie 10 osób. Niestety, żadne kary nie zniwelują naszej… ułańskiej fantazji! Szerokiej drogi i szczęśliwych powrotów do bazy i do domu!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *