Rower miejski w Olsztynie?

Powraca temat wprowadzenia w Olsztynie miejskiego systemu rowerów miejskich. Trzecia pod względem poparcia (prawie 800 mieszkańców) inicjatywa pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego, według pierwotnych zapowiedzi ratusza uruchomiona miała zostać w okolicach 2016 roku. Stowarzyszenie Wizja Lokalna postanowiło wspomóc urzędników i przeprowadzić wśród mieszkańców badania ankietowe jak system powinien funkcjonować, akcję zapowiadając jako swoiste referendum w tej sprawie.

Propozycja utworzenia w Olsztynie systemu samoobsługowych i całodobowych wypożyczalni rowerów miejskich nie jest pomysłem nowym. Wprowadzenie rozwiązania, które obok autobusów i tramwajów służyłyby mieszkańcom jako dodatkowy środek komunikacji, stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich Wizja Lokalna złożyło już w 2013 roku w ramach pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego. Choć inicjatywa pod nazwą Olsztyński Rower Miejski, zajęła w głosowaniu mieszkańców wysokie trzecie miejsce, ze względu na ograniczone środki nie doczekała się jednak realizacji. Jak podkreślali wówczas urzędnicy, miejskie rowery miały wyjechać na ulice naszego miasta w okolicach 2016 roku. Po ukończeniu przebudowy systemu komunikacyjnego w śródmieściu.

Najwyższy czas wrócić do zapowiedzi urzędników sprzed 4 lat. Podjąć decyzję o zainicjowaniu przedsięwzięcia, które w innych polskich miastach pozwoliło uatrakcyjnić ofertę komunikacji miejskiej, i skomunikować słabiej dostępne miejsca. Przykładem takiego miejska mógłby w Olsztynie być Dworzec Zachodni. Idealne na tego typu przedsięwzięcia jest również Śródmieście i  Kortowo, a odpowiednio rozbudowany system obsługiwać może całe miasto – podkreśla Paweł Klonowski ze stowarzyszenia Wizja Lokalna.

W tym celu społecznicy zainicjowali na początku roku akcję ankietową. Pytają się mieszkańców Olsztyna o ich doświadczenia związane z podobnymi rozwiązaniami w innych miastach. O oczekiwania względem systemu roweru miejskiego w stolicy Warmii i Mazur. Wśród pytań pojawiają się te o koszta korzystania, najważniejsze cechy, zakres czasowy funkcjonowania czy model rozbudowy systemu. Jest również miejsce na własne uwagi i spostrzeżenia.

Są to już trzecie przeprowadzane przez nas badania miejskie. Tematem wcześniejszych były oczekiwania podróżnych względem modernizacji Dworca Zachodniego oraz mieszkańców względem pieszo-rowerowej trasy Łynostrady. Jedne i drugie miały wpływ na kształt późniejszych inwestycji. Jeśli jednak udałoby nam się powtórzyć wynik badań w sprawie Łynostrady, w których swoje zdanie wyraziło 1,5 tysiąca mieszkańców, zyskalibyśmy dodatkowo silny mandat społeczny w tej sprawie mówi Rafał Ostoja-Lniski, koordynator badań społecznych z Wizji Lokalnej.

Zgodnie z zapowiedziami inicjatorów badania potrwają do końca lutego. ANKIETA

Tekst: Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich „Wizja Lokalna”

Ku Prawdzie: Rower miejski to inicjatywa znana od lat. Czy Olsztyn pójdzie w ślady innych miast? Społecznicy z Wizji Lokalnej biorą się za ankietowanie mieszkańców. Ja jeżdżę rowerem po Olsztynie już 3 lata i stwierdzam, że jest coraz lepiej. Popieram każdą inicjatywę zmierzającą do powiększania ilości tras rowerowych 😉

 

[yop_poll id=”6″]

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *